vrijdag 31 mei 2013


Fototocht bij Fort a/d Drecht
Er is in Uithoorn een prachtig Fort (meerdere zelfs) en daar wordt al een paar jaar niets meer mee gedaan voor het onderwijs. Best vreemd (en jammer), gezien het feit dat daar ook nog eens een aantal kunstenaars locatie houden. Daarom heb ik, cultuurcoƶrdinator en combinatiefunctionaris, het initiatief genomen tot een nieuw "Fort" project: een fototocht.

Hoera! Iedereen is enthousiast en wil meedoen: stichting CREA voor de ruimte, de fotografie docente voor de inhoud, amateur fotografen van de Fotokring voor begeleiding van groepjes, een collega combinatiefunctionaris voor de (digitale) verwerkingsopdracht, de docenten van groepen 7 om de 'fieldtrip' mooi in te bedden in lesstof.
Er ging best veel tijd overeen om iedereen bij elkaar te krijgen (besturen moeten er eerst over vergaderen natuurlijk). Maar het enthousiasme waarmee iedereen zich er, tegen het einde van het schooljaar, samen met mij in stort geeft veel positieve energie. Vrijwillige amateurfotografen ter ondersteuning zijn er nog niet zo veel. Het feit dat het overdag onder schooltijd is maakt het moeilijk.

Er is ook een oproep aan ouders van leerlingen gedaan en ik ben benieuwd wat daar op af komt. De fotograaf informeert nog in haar cursisten kring. Gelukkig zijn er nog wat andere combinatiefunctionarissen die bij kunnen springen als dat nodig is!
Nu komt de tweede stap: de inhoud. Dit vind ik persoonlijk best spannend. Dit gedeelte heb ik overgelaten aan de fotograaf (dat leek me, inhoudelijk gezien, wel zo slim). We nemen de eerste twee onderdelen uit de digitale leskist van PleinC als uitgangspunt (www.stellingvanamsterdam.nl). Hierin leren de kinderen hoe het leven op het Fort was. Het is de bedoeling dat de fotografie opdrachten daarop aansluiten. Komende week staat een afspraak gepland om de opdrachten te bespreken. Ik ben reuze benieuwd!

1 opmerking: