maandag 1 juli 2013

Wat hebben we geleerd in Uithoorn



Zoals bij elk project liepen we tegen dingen aan die we nu 'voor een volgende fotoproject' weten:
Wat we merkten, is dat het lastig was als kinderen geen eigen camera mee hadden om te experimenteren. Het was niet voor alle kinderen vanzelfsprekend om een OPGELADEN camera met een LEEG kaartje mee te nemen. Dit probleem konden we voor de volgende dag voorkomen door extra duidelijke instructie door de docent. 
Ook al hadden we kijkopdrachten gemaakt die zonder camera uitgevoerd konden worden, de vrijwilliger wees ze er niet op en als een paar kinderen wel een camera hebben dan 'telt' het niet om door een frame of iets dergelijks te kijken. Ook al werden de uiteindelijke foto's met de camera van de vrijwilliger gemaakt ('echte' spiegelreflex camera's, wat de kinderen interessant vonden), de vrijwilliger kon niet met alle zes de kinderen tegelijk met zijn camera bezig zijn.
Wat ook een les is geweest voor mij is om alle dingen die voor het grote geheel belangrijk zijn in handen te houden van mensen die met klassen werken, of de organisator van het project. Zoals het eerst fotograferen van de groepsletter bij elke nieuwe ronde, zodat bij het inladen gezien kan worden van welk groepje de komende foto's zijn. Dit hebben we opgelost door dit centraal uit te voeren wanneer de klas verzamelde om te gaan rouleren naar de volgende ronde.
Wat achteraf ook lastig was, is dat er veel te veel foto's op de locatie camera terecht gekomen waren en wij als organisatie veel tijd kwijt waren met het maken van een voorselectie voor op het platform. Dit was te voorkomen geweest op een aantal manieren: leerlingen zelf laten selecteren, tussen de rondes door of 's middags op school (kost wel veel lestijd), simpelere opdracht (één foto per opdracht, niet werken met aparte onderdelen en dan max. 3 foto's per onderdeel).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen